Har du inte sålt lika mycket som du hade hoppats på? Känns det som att försäljningen står still? Detta händer tyvärr de flesta webbutiker då och då. Det finns dock lite olika knep att ta till om man vill kunna öka försäljningen i sin webbutik. Här är några råd som kan hjälpa dig att sälja mer i din webshopp.

Viktigt med tydlig information

Många kunder undviker att köpa produkter med otydlig eller obefintlig information. Utan tillräcklig information kan man ju inte vara säker på att man får det man vill ha. Det är därför det är enormt viktigt att ge kunden så mycket information som möjligt. Om du till exempel ska sälja FUSION träningskläder i din sportbutik, är det viktigt att ge kunderna information om storlekar och passform. Utan denna typ av information kan inte dina kunder veta vilka träningskläder de ska välja. Detta gäller alla typer av varor, produkter och tjänster. Ge dina kunder all den information de kan tänkas vilja ha.

Kampanjer och erbjudanden säljer

Kampanjer och olika erbjudanden är något som lockar många till köp. Visa tydligt upp dina aktuella erbjudanden med hjälp av stor text och tydliga bilder. Starka färger drar till sig blickar. Därför ser man ofta färgerna röd och gul användas.

Ett erbjudande behöver inte betyda att du säljer en vara eller en produkt till halva priset. Det kan räcka med en liten prissänkning på ett par kronor. Det viktigaste är hur du presenterar ditt erbjudande för kunden. Om erbjudandet är något av det första som kunden ser i shoppen, är chansen stor att hen kommer vilja ta del av det. Så var tydlig med själva skyltningen.

Annonser kan hjälpa

Om du har råd att betala för ett par annonser kan det vara ett bra sätt att öka din försäljning på. Det kostar som sagt lite pengar, men det är ett enkelt sätt att boosta webbutikens trafik på. Ju fler som besöker den, desto fler köp. Det finns lite olika sätt att annonsera på. Något som har blivit riktigt vanligt är Google Ads, men det finns även andra sätt att marknadsföra sig på på nätet. Bloggar och liknande hemsidor gör gärna reklam för din hemsida mot betalning.

Du kan även använda dig av mer traditionella metoder som till exempel tv- eller radioreklam.

computer

Fixa certifiering

Något som vissa inte tänker på är certifieringar. Många kunder kollar nämligen efter certifieringar när de shoppar på nätet. Certifieringar visar kunderna att de kan vara trygga när de handlar hos dig. Det finns flera olika typer av certifieringar. De allra flesta handlar om någon form av skydd och säkerhet. Ju fler certifieringar du kan samla på dig desto bättre. Trygghet och tillit är verkligen A och O när det kommer till e-handel. Om dina kunder litar på dig och ditt företag kommer de att vilja handla mer hos dig.